Tworzenie obiektów GML składa się z 2 etapów: utworzenia reprezentacji graficznej oraz wypełnienia danych wymaganych dla danego typu obiektu.

Pierwszy etap może być realizowany w programie Mapa.m6 np. na podstawie pomierzonych punktów (co opisane zostało poniżej). Innym rozwiązaniem jest przygotowanie grafiki w innym programie i zaimportowanie jej do programu Mapa.m6 (np. przez format dxf). Posiadając reprezentację graficzną obiektu można przejść do edycji jego atrybutów (przez zaznaczenie obiektu na mapie i naciśnięcie klawisza Enter).

Przykładowe skartowanie budynku na podstawie punktów:

1. Wczytujemy punkty do tabeli na zakładce "Punkty"

2. W celu ułatwienia identyfikacji punktów dodajemy etykiety: klikamy na mapie na jeden z punktów i w okienku "Dane" wybieramy opcję wstawienia etykiet:

3. Przed przystąpieniem do rysowania możemy od razu wskazać warstwę, do jakiej należy kartowany przez nas obiekt, wybierając ją z listy:

Możemy również rysować na dowolnej innej warstwie, a wyboru dokonać w oknie edycji atrybutów (tak zrobimy w naszym przykładzie)

4. Przyjmijmy, że kartujemy budynek. Wybieramy narzędzie rysowania obiektu zamkniętego (1), ustawiamy opcje przyciągania do punktów (2,3,4):

5. Rysujemy obrys budynku:

6. Rysowanie kończymy naciskając klawisz "Enter" co od razu przenosi nas do edycji atrybutów obiektu:

7. Ponieważ nasz obiekt został narysowany na warstwie "Punkty", to okno otworzyło się bez żadnych atrybutów. Zaczynamy więc od zmiany typu obiektu:

8. Wypełniamy dane:

9. Wstawiamy etykietę:

10. Zapisujemy dane klikając na "Zapisz - utwórz nową wersję obiektu"